آزمایش سرشماری عمومی نفوس و مسکن ثبتی مبنا ۱۴۰۵ در شهر دستگرد

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. اخبار
  4. chevron_right
  5. آزمایش سرشماری عمومی نفوس و مسکن ثبتی مبنا ۱۴۰۵ در شهر دستگرد

سرشماری آزمایشی ثبتی مبنا درشهر دستگرد اجرا می شود.

به گزارش روابط عمومی شهرداری دستگرد معاون آمارو اطلاعات سازمان مدیریت وبرنامه‌ریزی اصفهان از اجرای طرح آزمایشی سرشماری “ثبتی مبنا” سال ۱۴۰۵ درشهر دستگرد خبر داد و گفت: از شهروندان این شهر درخواست می‌شود تا برای تکمیل اطلاعات کدپستی و تغییر آدرس خود به سامانه‌های مربوطه مراجعه کنند.

محمدرضا لعلی افزود: اجرای طرح آزمایشی سرشماری ثبتی مبنا سال ۱۴۰۵ در شهر دستگرد از توابع شهرستان برخوار از اول دی جاری آغاز شده است و تاپایان دی ادامه دارد.

وی با بیان اینکه بر اساس مصوبه شورای عالی آمار، سرشماری نفوس ومسکن در سال ۱۴۰۵ به روش ” ثبتی مبنا ” خواهد بود و دیگر از روش‌های سنتی و میدانی و مراجعه ماموران آمارگیری به در منازل استفاده نمی‌شود، ادامه داد: به‌همین دلیل با اجرای طرح‌های آزمایشی تلاش می شود تاعلاوه برآسیب شناسی درباره وضعیت موجود، آمادگی لازم برای سرشماری ثبتی مبنا سال ۱۴۰۵ ایجاد شود.

وی توضیح داد: در شیوه ثبتی مبنا، به جای مراجعه به مردم، از اطلاعات واحدهای آماری که در سامانه‌ها و پایانه‌های معتبر کشور وجود دارد برای کسب اطلاعاتی مانند جمعیت، تحصیلات، شغل و مسکن، استفاده می‌شود.

لعلی کاهش هزینه، کاهش بار پاسخگویی برای مردم به‌دلیل مراجعه مکرر توسط ماموران آمارگیری و کاهش زمان را از مزیت های سرشماری ثبتی مبنا دانست و گفت: از جمله آمارهایی که برای استخراج اطلاعات و آمار می‌شود از سامانه های آنها بهره گرفت می‌توان به ثبت احوال، آموزش و پرورش، وزارت علوم، شهرداری‌ها، ثبت اسناد، وزارت بهداشت و گذرنامه‌ها اشاره کرد.

وی از جمله شرایط لازم برای اجرایی شدن سرشماری ثبتی مبنا را به‌هنگام شدن کُد ملی برای همه مردم دانست و خاطرنشان کرد: دومین شرط نیز داشتن کدپستی برای هر کد ملی و مرتبط شدن آنها با یکدیگر است که لازمه آن برخورداری از کدپستی به‌هنگام و بر اساس آدرس آخرین محل اقامت افراد است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان ادامه داد: بر اساس قانون، هر ایرانی مقیم کشور ملزم است که تغییر نشانی خود را در سامانه ثبت احوال ثبت کند اما این موضوع تا کنون الزام قانونی نداشته است.

به گفته وی، به‌منظور انجام سرشماری ثبتی مبنا در سال ۱۴۰۵ نیاز است که کد ملی افراد با کدپستی آخرین محل اقامت آنها مرتبط شود به‌همین دلیل به شهرداری ها ابلاغ شده است که برای همه اقامتگاه‌ها، کدپستی و پلاک هوشمند، مشخص و نصب شود‌‌.

لعلی گفت: به‌منظور ایجاد آمادگی برای رسیدن به این شرایط، طرح‌های آزمایشی سرشماری ثبتی مبنا در تعدادی از شهرها اجرا می‌شود که این طرح در استان اصفهان در شهرهای دستگرد و فولادشهر اجرا می شود.

وی با اشاره به اینکه جلسه‌هایی با شهرداران و مسوولان آموزش و پرورش، ثبت احوال و سازمان همیاری شهرداری این شهرها برگزار شده است، افزود: در مرحله نخست در این شهرها اقدامات لازم برای پلاک کوبی منازل و اقامتگاه ها انجام شد.

وی ادامه داد: در مرحله دوم نیز تبلیغاتی در شهرهای مذکور برای تشویق خانوارها به‌منظور شرکت در طرح سرشماری ثبتی مبنا صورت گرفت و از همه افراد بالای ۱۵ سال درخواست شده است که برای اعلام نشانی به سامانه های مربوطه مراجعه کنند.

لعلی خاطرنشان کرد: افراد ایرانی مقیم این شهرها می‌توانند با مراجعه به سامانه ” اعلام تغییر نشانی سازمان ثبت احوال ” به نشانی www.ncr.ir و اتباع غیر ایرانی با مراجعه به سامانه ” اعلام نشانی اتباع غیر ایرانی ” به نشانی kanoonnobat.ir اطلاعات مربوطه را وارد کنند.

وی اضافه کرد: پس از پایان اجرای طرح مذکور، اطلاعات مربوط به سرشماری نفوس و مسکن توسط مرکز آمار و بصورت متمرکز از طریق سامانه‌های در دسترس استخراج می‌شود.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان، موفقیت آمیز بودن اجرای طرح آزمایشی سرشماری ثبتی مبنا را در مشارکت و همراهی خانوارهای شهرهای منتخب دانست و از شهروندان دستگرد و فولادشهر خواست تا برای تکمیل اطلاعات خود در سامانه های اعلام شده، همت کنند.

دومین آزمایش سرشماری ثبتی مبنا ۱۴۰۵، از اول تا سی ام دی ماه ۱۴۰۱ در ۳۶ شهر از کشور و کل استان همدان و در استان اصفهان نیز در دو شهر دستگرد و فولادشهر اجرا می‌شود.

در روش ثبتی مبنا، داده‌ها به صورت مستقیم از جمعیت، جمع‌آوری نمی‌شود و این کار با استفاده از داده‌های اداری نگهداری‌شده در بانک‌های اطلاعاتی دستگاه‌های مختلف اجرایی و خدماتی کشور انجام می‌گیرد.

روابط عمومی شهرداری دستگرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

7 + شش =

فهرست